ايزولوسين
اين اسيد آمينه به دسته اسيد آمينه هاي شاخه اي تعلق دارد که عضلات به راحتي مي توانند آن را به عنوان منبع انرژي مورد استفاده قرار دهند.
به دليل اينکه در مورد اسيد آمينه هاي شاخه اي و در مورد نحوه عملکرد آنها در بدن در طي مقالات جداگانه اي صحبت کرده ايم در اين مقاله فقط به شرح مختصر در مورد تاثيرات هر کدام از اين دسته از اسيد آمينه صحبت مي کنيم.
اين اسيد آمينه هم در مواد طبيعي موجود بوده و هم اينکه به صورت مکمل هاي غذايي در دسترسي ورزشکاران قرار دارد.
از اين مکمل ها مي توان براي پيشگيري و جلوگيري از به تحليل رفتن عضلات در شرايط دشوار از قبيل بيماري و غيره استفاده کرد.
استفاده از اين نوع از اسيد آمينه به همراه ديگر اسيد آمينه هاي شاخه اي در وعده پس از تمرين موجب مهار پديده کاتابوليسم شده و بدن را از سوختن و تجزيه کردن بافت هاي عضلاني برحذر مي دارد.
اين اسيد آمينه در تشکيل شدن هموگلوبين در بدن آدمي نقش مهمي را ايفا مي کند.
هموگلوبين در خون بوده و نقش نقل و انتقال مواد اکسيژن به بافت هاي مختلف بدن از قبيل مغز و عضلات را بر عهده دارد.
لوسين
اين اسيد آمينه نيز اسيد آمينه اي شاخه اي است که به عنوان منبع انرژي مورد استفاده عضلات قرار مي گيرد.
مصرف اين اسيد آمينه از تجزيه شدن پروتئين در عضلات به خوبي پيشگيري مي کند و به همين دليل نيز گفته مي شود که اين دسته از اسيد آمينه ها يعني اسيد آمينه هاي شاخه اي را بايد پس از تمرين مصرف نمود.
اين اسيد آمينه در بهبود کارکرد سيستم عصبي در بدن انسان موثر واقع شده و شدت درد در سيستم عصبي را به نحو مطلوبي کاهش مي دهد.
کساني که در اثر مصدوميت هاي ورزشي دچار درد در نواحي مختلف بدن بوده و يا در اثر کوفتگي بدن دچار درد هستند با مصرف مقادير کافي اين ماده با کم شدن درد مواجه مي شوند.
مصرف مقادير کافي اين به سلامت و شادابي پوست کمک کرده و در ترميم استخوان هايي که در اثر سوانح و غيره صدمه ديده و مي ***ند نيز موثر واقع مي شود.
والين
اين اسيد آمينه نيز به دسته اسيد آمينه هاي شاخه اي تعلق داشته و سومين و آخرين اسيد آمينه اين گروه محسوب مي شود. به دليل ساختمان شيميايي ويژه اي که اين دسته از اسيد آمينه ها دارند به آنها اسيد آمينه هاي شاخه اي اطلاق مي شود.
اين اسيد آمينه در کبد متابوليزه نمي شود و عضلات نيز به راحتي و مستقيما مي توانند از آن براي تامين نياز خود به انرژي استفاده کنند و به همين دليل نيز مصرف اين ماده پس از تمرين را مي توان متضمن مهار پديده کاتابوليسم دانست.
اين اسيد آمينه در بهبود کارکرد مغز و سيستم عصبي انسان نيز تاثير مهمي دارد. سيستم مغز و اعصاب در بدن آدمي و در بدن موجودات زنده از پيچيده ترين ارگانيسم هايي هستند که در طبيعت وجود دارند و بشر با وجود اينکه در زمينه علوم پزشکي به موفقيت هاي خيره کننده و غرور آفريني دست يافته است در اين زمينه کماکان در مراحل ابتدايي و پيش دبستاني قرار دارد.
هيستيدين
اين اسيد آمينه يکي از مهم ترين موادي است که در پوست آدمي وجود داشته و اشعه ماوراي بنفش را جذب مي کند. نور خورشيد به طور طبيعي اين اشعه را در خود دارد.
اين اسيد آمينه در توليد شدن گلبول هاي قرمز و سفيد خون موثر بوده و از همين رو نيز از آن در درمان بيماري کم خوني استفاده مي شود.
گلبول هاي قرمز خون براي انتقال اکسيژن به بافت ها و انتقال و خارج کردن دي اکسيد کربن از بافت ها و گلبول هاي سفيد نيز براي مقابله با عوامل عفونت زاي خارجي مورد نياز است.
در علم پزشکي طبيعي که مبتني بر درمان با مواد غذايي و مواد غير شيميايي است از اين اسيد آمينه در درمان آلرژي و عوارض و پيامدهاي منفي آن در بدن از قبيل آب ريزش دائمي بيني، سرازير شدن اشک از چشمان، گرفتگي صدا و غيره نيز استفاده مي شود.
ليزين
اين اسيد آمينه خواص آنتي ويروس داشته و به همين علت نيز از آن در درمان بيماري هايي که منشا ويروسي داشته اند از قبيل تب خال استفاده شده است.
ليزين، ويتامين C و ال کارنيتين از جمله موادي هستند که امکان استفاده بهتر از سلول ها از اکسيژن را فراهم کرده و خستگي فرد در اثر پرداختن به تمرينات شديد بدني را به حداقل ممکن مي رسانند.
اين اسيد آمينه در ساخته شدن کلاژن نقش مهمي را در بدن آدمي ايفا مي کند.
لاژن در حفظ خاصيت ارتجاعي اندام هاي همانند پوست بسيار موثر است و کساني که در سنين بالا به چين و چروک هاي پوستي گرفتار مي شوند معمولا اين حالات را مديون کم شدن بافت هاي کلاژن در بدن خود هستند.
اين اسيد آمينه در ساخته شدن بافت هاي پيوندي و بافت هاي استخواني نيز نقش مهمي را در بدن ايفا مي کند.
کساني که دچار شکستگي استخوان شده و با دير ترميم شدن اين شکستگي نيز رو در رو هستند مي توانند از اين اسيد آمينه براي تشديد فرايند استخوان سازي در بدن استفاده کنند.
متيونين
اين اسيد آمينه را مي توان پيش ماده سيستين و کراتين دانست. سيستين ماده اي است که در اين مقاله در مورد آن صحبت خواهيم کرد و کراتين نيز ماده اي است که همگي آن را شناخته و شايد هم آن را به صورت مکمل مصرف کرده ايد.
اين اسيد آمينه با افزودن بر ميزان آنتي اکسيدان هاي موجود در بدن موجب کاهش کلسترول مضر خون مي شود.
از اين اسيد آمينه در سم زدايي کبد و در حفظ سلامت کليه و کبد استفاده شده است.
اين سوال در ذهن بسياري از خوانندگان شکل گرفته است که در دوره هاي حجم که از استروئيدها و مخصوصا از استروئيدهاي خوراکي که تاثير منفي شديدي بر کبد دارند استفاده مي شود براي محافظت کردن از بافت کبد از چه موادي مي توان استفاده کرد.
در پاسخ به اين پرسش مي توان اين اسيد آمينه و تا حدودي ويتامين b6 و ويتامين e را معرفي نمود.
فنيل افرين
اين ماده را مي توان اصلي ترين پيش ماده تيروزين دانست. در مورد تيروزين نيز در اين مقاله صحبت خواهيم کرد.
از اين اسيد آمينه براي افزايش خلاقيت، مهارت هاي يادگيري، تقويت حافظه و بهبود خلق و خو در آدمي نيز استفاده مي شود.
امروزه افسردگي رواني نيز در زندگي ماشيني انسان امروزي بسيار شايع و معمول بوده و استفاده از روانگردان ها و استفاده از داروهاي شيمايي اعصاب و روان نيز معمول شده است اما گفته مي شود که در درمان برخي از افسردگي هاي رواني مي توان از اين اسيد آمينه استفاده کرد.
بدن به کمک اين اسيد آمينه رشته هاي کلاژن را تهيه و توليد مي کند. در مورد رشته هاي کلاژن هم در همين مقاله توضيحات مختصري را تقديم حضور خوانندگان کرديم.
از اين اسيد آمينه در کنترل اشتهاي کساني که قصد کم کردن از وزن و يا قصد کاستن از ميزان چربي زايد موجود در بدن خود را داشته باشند استفاده مي شود.
البته بايد به اين نکته اشاره کرد که اين ماده که ريشه در تغذيه طبيعي انسان دارد هرگز نمي تواند همانند مواد شيميايي و خطرناک همانند آمفتامين و غيره اشتها را کنترل کند اما با اين وجود کساني که به طبيعت و به تغذيه طبيعي اعتقاد دارند مي توانند از اين اسيد آمينه نيز براي کنترل اشتهاي خود استفاده کنند.
ترونين
اين اسيد آمينه نيز نوعي اسيد آمينه مناسب براي سم زدايي بدن و کبد بوده از توليد شدن چربي هاي زايد در بدن به خوبي جلوگيري کرده و ماده اي لازم و ضروري براي ساخته شدن رشته هاي کلاژن در بدن مي باشد.
کساني که از رژيم هاي گياه خواري تبعيت مي کنند معمولا از کمبود اين اسيد آمينه در بدن خود رنج مي برند چرا که اين اسيد آمينه بيشتر در منابع حيواني يافت مي شوند.
تريپتوفان
بدن براي تهيه انتقال دهنده هاي موجود و فعال در سيستم عصبي همانند سرتونين نياز به دريافت مقادير کافي اين اسيد آمينه در رژيم روزانه غذايي دارد.
انتقال دهنده هاي سيستم عصبي نقش بسيار مهمي در سلامت و کارکرد طبيعي مغز و اعصاب دارند و سرتونين نيز فرايند طبيعي خواب در بدن انسان هدايت مي کند.
اين اسيد آمينه تاثير بسيار مطلوبي در افزايش ترشح هورمون رشد داشته است اما کساني که به دنبال رسيدن به هورمون رشد مصرف همه گونه مواد شيميايي و فيزيکي و غيره را تجربه مي کنند به اين موضوع توجه داشته باشند که متاسفانه فرم آزاد اين اسيد آمينه هنوز توليد و استحصال نشده است و براي دريافت اين اسيد آمينه تنها بايد بر منابع طبيعي غذايي متکي بود.